Privacybeleid

Beleving


Klik hieronder op één van de namen van scholen of coaches om hun belevingen ten aanzien van het werken met de methode Kleuren-Wijs te lezen of scroll naar beneden:
Twents Carmel College
Judith van Kleuren-Wijs praktijk in Friesland
Merlet College in Grave
Inge Heezen, Kleuren-Wijs coach/docente
Esther van Bornego College in Friesland

Begeleiders geven aan dat het de positieve groepsvorming ten goede komt en dat ze bij moeilijkheden meer handvaten hebben om op terug te komen met de kinderen.
Voorbeeld

Voor het eerst sinds 15 jaar heb ik maar 3 kandidaten voor de Sociale Vaardigheidstraining. Te weinig om een groep te vormen. Misschien komt dit omdat het traject zoveel basiskennis/gevoel meegeeft dat leerlingen zich sneller zelf kunnen redden?

Welke tools ga je in je eigen leven toepassen, vroegen wij aan de kinderen die hebben deelgenomen aan het traject.
Zij vertellen over hun ervaringen:
– Eigenlijk bijna alles. Het zijn echt dingen waar ik iets aan heb
– Dat iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft en iedereen heeft iets wat hij niet kan. En iedereen is evenveel waard
– Dat je jezelf moet blijven
– Dat als er nare dingen gebeuren in het leven dat je door moet
– Positief zijn als dingen mislukken
– Als ik iets fout doe bijvoorbeeld dat ik niet meteen boos moet worden.
– Altijd wat ruimte overlaten voor de ander.
– Ik denk nu al heel anders.
– Ik voel voor het eerst dat ik onderdeel ben van een groep. Dat had ik daarvoor nooit
– Ik ben sterker in het leven gaan staan
– Het leven is nog steeds niet altijd makkelijk, maar nu weet ik wat ik kan doen om ermee om te gaan
– Mezelf durven en kunnen uitspreken op een liefdevolle manier.
– Het ervaren van innerlijke rust door zelfkennis en zelfacceptatie
– Dichtbij mezelf leren blijven
– Accepteren wie je zelf bent
– Gezonde zelfredzaamheid

Twents Carmel College – Wilga Zibel

Hetty

Twents Carmel College

In een veilige omgeving mogen kinderen steeds meer van zichzelf ontdekken, hun eigen kleuren leren zien en bevrijden:
• Ieder kind komt met een schatkist vol kwaliteiten;
• Tijdens het traject ontdekt het kind wat die kwaliteiten zijn;
• De kinderen verbazen zich vaak hoeveel kwaliteiten ze hebben;
• De schatkisten puilen gewoon uit;
• Voel maar en laat maar zien hoe mooi jij bent;
• Hierdoor is er minder angst voor de mindere kanten, waardoor er balans ontstaat en innerlijke rust;
• De kinderen worden zich bewuster van zichzelf;
• Ze voelen tijdens dit traject dat er een veilige omgeving bestaat waar ze helemaal zichzelf mogen zijn. Wat voel ik? Wat zou ik graag willen?
• Ze leren dit te communiceren;
• Ze leren beter voor zichzelf kiezen omdat ze dichter bij zichzelf zijn gekomen;
• Ze durven zich kwetsbaar op te stellen;
• Doordat anderen dit ook doen, ervaren ze dat ze bijvoorbeeld niet de enigen zijn, die bang zijn om fouten te maken.
• Ze ervaren ook de verschillen tussen elkaar en dat dit oké is;
• Iedereen is een uniek puzzelstuk;
• Meer openheid voor minder leuke kanten van zichzelf en anderen omdat er op een neutrale manier naar gekeken wordt in plaats van veroordelend.

Judith

Kleuren-Wijs praktijk in Friesland

Ervaringen van kinderen:
1. Je leert de klas beter kennen. Je bekijkt de wereld op een andere manier. Veel dingen dacht ik eigenlijk al, maar daar heb ik nu meer informatie over gekregen.
2. Ik heb geleerd meer voor mezelf op te komen en minder een mening te hebben over elkaar.
3. Je leert de anderen beter kennen en daarom ook beter te begrijpen. Bij een andere les was dat waarschijnlijk niet zo gebeurd.
4. De lessen komen bij je binnen en ik denk ook bij anderen.Merlet College Grave – Wilga Zibel

Merlet College Grave

Voorbeeld:
Het meest zichtbare resultaat heb ik mogen ontvangen van een meisje, dat zelfs op die manier van haar eetstoornis is afgekomen.

Inge Heezen – Wilga Zibel Inge Heezen

Kleuren-Wijs coach/docente

Voorbeeld:
Josje wordt vaak gepest.
Ze heeft het tijdens het traject durven vertellen.
Er is herkenning in de groep.

We gaan oefenen in het speelveld ‘ik & de ander, zodat er meer gelijkwaardigheid ontstaat en respect voor elkaar.

Weerbaarheid:
De kinderen kunnen daar de pijn voelen maar leren er door de tools die we tijdens het traject aanreiken, mee om te gaan zodat het minder impact heeft en ze weerbaarder worden.Bornego College – Wilga Zibel

Esther

Bornego College Friesland

blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Schrijf je nu in voor de laatste updates.
Wees niet bang dat ik je wekelijks of maandelijks met een nieuwsbrief bestook.
Daar heb ik geen tijd voor; mijn prioriteiten liggen elders, bij het traject Colours of our heart voor kinderen.

En als daar wat moois over te schrijven valt, meld ik dat graag.

Het is gelukt! Dank voor je inschrijving

Pin It on Pinterest

Share This